Henna feest - Reisverslag uit Olst, Nederland van Jeannette Kelder - WaarBenJij.nu Henna feest - Reisverslag uit Olst, Nederland van Jeannette Kelder - WaarBenJij.nu

Henna feest

Blijf op de hoogte en volg Jeannette

05 Augustus 2015 | Nederland, Olst

Henna feest Gister lekker aan het zwembad en meer gelegen. We hebben het eindelijk voor elkaar. Een pilsje tussen de middag en een heerlijke tosti met patat, mijn broer helemaal blij. Die heeft niets met de Turkse keuken, terwijl ik het heerlijk vindt. Om zes uur werden we opgehaald voor het Henna feest. Musti zijn broer reed, scheurde kun je beter zeggen. Het rijdt hier kriskras door elkaar, als je van baan wilt wisselen toeter je even. Met 100 kilometer over de rondweg. We waren blij toen we er waren. Het Henna feest werd in de feestelijk versierde tuin gehouden. Wat een grote familie, wij zijn als familie met 10 personen, maar Musti ongeveer 60 man. Alles komt ook neven, nichten, aangetrouwd. De oma van Musti heeft 10 kinderen en alles komt dus op de bruiloft. Jammer dat we geen Turks kennen en de familie spreekt weinig Engels. Met een woordenboek Engels-Turks komen we een heel eind en kunnen we kleine gesprekjes voeren.  Wij maar wachten op het bruidspaar, bleek dat mijn nicht 2,5 uur bij de kapper moest wachten. De tafels werden in een rap tempo door, let op, de mannen gedekt, de vrouwen doen niets, die koken. Ze hadden met het eten rekening met ons gehouden, een over heerlijke runder stoofpot met rijst, tzaziki en een soort pompoenen en natuurlijk Turks brood. Geen rood wijntje maar water. Onder luid applaus verschijnt het bruidspaar, mijn nicht in een Turkse jurk. Nou, toen kon je mij weg dragen, of de sluizen werden open gezet. Na de openingsdans, traditionele Turkse dansen, iedereen doet mee. Dan is het eindelijk zo ver. Er worden wens ballonen op gelaten en er worden ook wensen uitgesproken voor de nichten en neef die in Holland zijn, er wordt aan hun gedacht. Dan worden alle neven en nichten van Musti en Kassandra uitgenodigd. Lisanne krijgt een kroontje met een sluier op en op haar hand een bloem met daarop en waxinelichtje, deze lichtjes worden later om het bruidspaar heen gezet. Kassandra krijgt een sluier voor haar gezicht. Bruidspaar voorop, daar achter aan de dansende neven en nichten. Door een poort van vuurwerk potten naar de mooi versierde stoelen. Onder tussen wordt er vuurwerk afgestoken. Dan het moment dat de vader van Musti de sluier van Kassandra omhoog doet, een teken, je bent geaccepteerd door de familie. Wij in Nederland zouden het glas heffen met champagne, nee, hier krijg je thee. Ik kan het eigenlijk niet beschrijven hoe speciaal dit was om bij te wonen, dit moet een keer hebben mee gemaakt. Dan ben je aan het dansen met zijn allen, Turkse dans hadden we zo onder knie, stopt de muziek. De iman roept op tot gebed. Als hij klaar is gaat de muziek weer aan. De Turken blijven de hele avond dansen, vooral de mannen kunnen er wat van. Op een gegeven moment leert Lisanne van een Turks meisje een dans, zij in het midden wij klappend er om heen. Een teken dat het wel goed zit tussen beide families. De verjaardagen in Turkije worden ook altijd gevierd met muziek en dans. Nu snap ik waarom Musti onze verjaardagen zo saai vindt. Jullie zitten maar en praten. Met een hoofd vol indrukken terug naar het hotel, eerst een borrel en dan slapen.

• 05 Augustus 2015 - 08:53

Jet:

zo zijn we er toch een beetje bij, wat mooi weer geschreven. lijkt me inderdaad heel bijzonder, maar we horen alles wel als jullie weer thuis zijn, geniet nog van alles en tot snel. groetjes aan iedereen kus

• 05 Augustus 2015 - 20:30

Margreet Van Der Molen:

Leuk om je verhaal te lezen over deze bijzondere Turkse trouwerij. Dat maakt een kaaskopje niet gauw mee. ;-) Nog veel plezier daar. Ik vind de taal prachtig maar versta er niets van.