Dugun - Reisverslag uit Nijverdal, Nederland van Jeannette Kelder - WaarBenJij.nu Dugun - Reisverslag uit Nijverdal, Nederland van Jeannette Kelder - WaarBenJij.nu

Dugun

Blijf op de hoogte en volg Jeannette

06 Augustus 2015 | Nederland, Nijverdal

Dugun De dag van de bruiloft. Gisteravond eten bij de ouders van Musti. Gevulde pasta en voor mijn broer nog runder stoofpot. Na het eten heerlijk op het balkon gezeten en genieten van de ondergaande zon en de spelende kinderen op straat. Als de zon onder is is het ook meteen donker en met donker bedoel ik pikke donker. Dan is het moment daar, een klodder henna op de handen, dat wordt ingepakt en moet anderhalf uur blijven zitten. Daarna afspoelen onder de kraan en mooie gekleurde handpalmen. Dit brengt geluk en bescherming. Musti en Kassandra waren foto's aan het maken bij een kasteel en een soort vuilnisbelt, vanwege het mooie licht. Maar ook stront van de koeien en kronkelende slangen, ach, als het maar mooie foto's worden. Vast met de auto, op het laatst 2 auto's vast, dik uur bezig geweest om los te komen. Terug in het hotel, even op het terras. Pilsje bestellen gaat wel, het merk staat op de parasol. Maar dan, rode en witte wijn. Op het laatst mijn schoonzus achter de bar, dan duurt het nog een kwartier voordat je het hebt. Maar eindelijk wat te drinken .De rode wijn was te drinken maar de witte net azijn. Op de hotelkamer maar aan de bacardi cola. Wat ons wel op viel, en niet prettig aanvoelde, alleen maar mannen die zaten te eten. De vrouwen zijn thuis en passen op de kinderen. Hier drinken de mannen wel een pilsje. Er staan soms, langs de stille kant van het meer, auto's op een rij, dat zijn de stille drinkers. Onrustige nacht, slaan met deuren, jankende katten en volgens mij ook nog de oproep voor het gebed, dat klopte die begint om vier uur al op te roepen voor gebed. Vanmorgen opgehaald voor het beroemde Van ontbijt in een speciaal ontbijt restaurant. Aan tafel met 40 personen. Wat ons nou opviel, dat de mannen ons nu begroeten met de hand op het hart, een teken dat je geaccepteerd bent in de familie. Heerlijk gegeten, heel apart, gebakken ei met rundvlees, foto gemaakt, kunnen we dat morgen in het hotel ook bestellen. Het leuke is dat je nu mensen herkend. Nu terug in het hotel, onder de parasol, geen wind en erg heet. De afgelopen dagen hadden we nog wat wind, maar nu is het bladstil. Op tutten voor de bruiloft. In kolonne naar de trouwlocatie, toeterend, de kinderen geven dan, als de auto stilstaat, geld of suiker, aan andere kinderen. Als ik trouw mogen jullie ook er wat van hebben. Het bruidspaar komt, weer vergezeld van de neven en nichten, op een boot aan. Ondertussen wordt vuurwerk aangestoken. Het feest kan beginnen. Voordat de bruidstaart wordt aangesneden moet er een flinke fooi betaald worden aan de kok, anders kun het vergeten. Wat geef je het bruidspaar. De neven en nichten, evenals de overige familieleden, geld, de neven aan de bruidegom en de nichten aan de bruid. Dit wordt op linten vastgespeld. De naaste familie van de bruid geeft haar een gouden armband. Uiteraard nep, anders zou het weleens een hele dure grap worden. Wij waren, inclusief de bruid er over eens dat wij het hennafeest het mooist vonden. Was intiemer. Vandaag, met het bruidspaar, een neef en broertje van de bruidegom naar een eiland in het Van meer. Vroeger behoorde dit eiland bij Armenie, maar na een bloedige strijd is het nu van Turkije. Eerst een uurtje rijden, half uur met de boot. Onderweg eten, chips, en drinken gekocht. Om de 100 meter kleine stalletjes waar je eten kunt kopen. Het is een rots eiland, waar verder niets is, maar wel met een prachtig kerkje. Maar het kerkje ligt wel hoog, na een stevige klim, over een rotspad, word je beloond met een mooi christelijk kerkje. Gebouwd in 915, toch moeten hier mensen gewoond hebben, want er waren oude grafzerken.  Na beneden gelopen en zittend op een trap en via wat rotsstenen lekker gezwommen en picknicken, lekker windje erbij was het goed uit te houden. Als of we van Mars komen, de mensen staren je aan en maken foto's, voelt niet prettig. Daarna uit eten, je verwacht een restaurant, nee, hoor gewoon in een eettent langs de kant van de weg, was wel lekker. Vlotte bediening, binnen 5 minuten alles op tafel, geen menukaart, nee, eten wat de pot schaft. Gaat de neef nog met de eigenaar toetjes halen, zuur, ja, wat wil je, staat de hele dag in de brandende zon. Het was in ieder geval goed bedoeld. Morgen even winkelen, we willen graag een pan waar ze de omeletten in maken, daarna naar het kasteel. Lisanne en ik zouden eergisteren zelf met een taxi naar het centrum, maar zei mijn broer dan wordt Musti, bruidegom, kwaad. Je wordt dan afgezet omdat ze zien dat je een toerist bent. Instructies voor morgen, als we iets moois zien, dan naar buiten lopen en dan gaat Musti afdingen. Met een hoofd vol indrukken zaterdag weer naar huis.

• 06 Augustus 2015 - 21:49

Jantsje:

dag Jeannette

Geniet van je prachtige schrijfstijl en
    je prachtige verhalen!

Bedankt dat je ons meeneem op je reizen!

Bijzonder , heel hartelijk dank

Groetjes

• 14 Augustus 2015 - 07:34

Margreet Van Der Molen:

Ik kom weliswaar niet vaak op een trouwerij maar duidelijk is wel dat het in Turkije heel anders toegaat dan bij ons. Goede reis naar huis en hoop je te zien op het NKC Solo Najaarsweekend.